MENTALITY-MODEL VAN MOTIVACTION

Bepaal jouw doelgroep met het Mentality-model

Wanneer je een bedrijf start, of een verandering in jouw bedrijf ondergaat, is het verstandig om jouw doelgroep goed in kaart te hebben. Immers moet je wel weten naar wie jij jouw producten of diensten vermarkt. Maar soms is het vinden van de juiste doelgroep nog best lastig. Gelukkig zijn daar een aantal methoden voor. In deze blog behandelen wij het Mentality-model van Motivaction.

Wat is het?

Het Mentality-model is ontwikkeld door het Nederlandse onderzoeksbedrijf Motivaction. Het model deelt Nederland op in acht groepen, elk met eigen waarden, normen, leeftijds- en inkomensklasse en interesses. Aan de hand van het model van Motivaction is het niet alleen eenvoudiger om een doelgroep te bepalen, maar krijg je ook gelijk inzicht in wat die groep beweegt. Wat spreekt hen aan en wat vinden zij belangrijk? Dit zijn punten om mee te nemen in jouw marketingstrategie.

De acht mentality-milieus

Het Mentality-model wordt opgedeeld in de volgende milieus

  1. Traditionele burgerij. Deze groep houdt zich vast aan traditionele normen en waarden, waarin het gezin centraal staat. In deze groep zitten meer vrouwen dan mannen en weinig jongeren.
  2. Nieuwe conservatieven. Zij houden zich ook vast aan traditionele normen en waarden en zijn vaak geïnteresseerd in kunst, cultuur en historie. Deze groep heeft vaak meer mannen dan vrouwen, meer ouderen en meer hoogopgeleiden.
  3. Postmoderne Hedonisten. Deze groep houdt van vrij en onafhankelijk zijn. Werk speelt geen centrale rol en zij zijn avontuurlijk en impulsief. Deze groep heeft evenveel mannen als vrouwen en meer hoogopgeleide jongeren.
  4. Opwaarts Mobielen. De Opwaarts Mobielen vinden carrière maken belangrijk en verlangen naar erkenning en waardering. Ook zijn zij materialistisch en statusgevoelig. Dit zijn meer mannen dan vrouwen en relatief veel jongeren van alle opleidingsniveaus.
  5. Moderne Burgerij. Zij vinden het gezin belangrijk en verlangen naar autoriteit en regels. Zij houden van zekerheid en zijn consumptie- en vermaak gericht. Er zijn evenveel mannen als vrouwen en is er geen verschil in leeftijd. Wel zijn mensen in deze groep relatief laag opgeleid.
  6. Postmaterialisten. Deze groep is sociaal bewogen en solidair. Ze zijn internationaal geïnteresseerd, kritisch en tolerant. Ook houden zij van kunst en cultuur. Dit zijn meer vrouwen dan mannen, vaker in een hogere leeftijd. Ook zijn dit meer hoogopgeleiden.
  7. Gemaksgeoriënteerden. Zij zijn van het vrije en gemakkelijke leven. Ze hebben vaak weinig ambitie en zijn gericht op het hier en nu. Ze zijn informeel en vaak zijn dit meer vrouwen dan mannen. Ook zijn dit vaak meer ouderen en laagopgeleiden.
  8. Kosmopolieten. Deze laatste groep verlangt naar maatschappelijk succes en zelfontplooiing. Ze zijn maatschappelijk en politiek geïnteresseerd en ambitieus. Ook zijn zij materialistisch en technologie-minded. Dit zijn evenveel mannen als vrouwen en vaak meer jongeren.

Ken je doelgroep

Wanneer je dit leest vraag je je misschien af welke van deze acht groepen dan jouw doelgroep is. Om daar achter te komen moet je je afvragen voor wie jij jouw product of dienst maakt. Hoe ziet de persoon eruit die jouw product of dienst afneemt? Wat vindt deze persoon belangrijk? Door te kijken naar de kenmerken van de acht groepen kun je makkelijker zien of een bepaalde groep wel of niet bij jouw product of dienst past. Verkoop je milieuvriendelijke verpakkingen? Dan zouden bijvoorbeeld de Postmoderne Hedonisten onderdeel zijn van jouw doelgroep. Heb je een nieuwe koeriersdienst opgezet die boodschappen brengt? Misschien passen de Gemaksgeoriënteerden dan wel bij jouw bedrijf.

In een volgende blog gaan wij verder in op het kiezen van jouw doelgroep en hoe je dit aanpakt.

Gerelateerde blogs