Coronacrisis en ondernemen

Coronacrisis en ondernemen: 6 tips voor ondernemers in crisistijd

Het inmiddels hét gesprek van de dag en helaas kunnen we er niet meer omheen: het COVID-19 virus. Door het virus zullen een groot aantal ondernemers het nu waarschijnlijk een tijdje wat rustiger hebben. Dit betekent echter niet dat je stil hoeft te zitten. Er is namelijk nog genoeg om aan te werken. Wij hebben 6 tips voor je opgesteld waar je je als ondernemer op kunt focussen in deze periode.

 

Tip 1: Communicatie met klanten

Communication is key, vooral nu. Zorg daarom dat je goed blijft communiceren met je klanten. Zo weten je klanten wat ze aan je hebben en dan krijgen ze daar ook begrip voor. Vermeld bijvoorbeeld het corona-beleid van jouw website of webshop, waarin je vertelt wat jouw onderneming eraan doet om verspreiding te voorkomen. Pas ook geregeld je productpagina’s aan; vermeld wanneer je verwacht producten weer op voorraad te hebben of wanneer het leveren van een product langer gaat duren. Deze communicatie kan je bijvoorbeeld voeren middel e-mail of social media berichten.

Tip 2: Wees kritisch op je eigen website

Het up-to-date houden van een website wordt vaak al snel vergeten. Dat is logisch, want klanten gaan nou eenmaal voor. Maak daarom, nu je meer tijd hebt, een paar uur vrij om alle teksten aan te scherpen. Kijk daarbij ook eens naar de conversies van je website. Slechts een paar kleine verbeteringen kunnen je straks al veel extra leads of verkopen opleveren!

Tip 3: Social media gebruik zal toenemen

Veel mensen zullen de komende tijd thuis zitten en daardoor zal het gebruik van social media naar verwachting alleen maar stijgen. In China bijvoorbeeld is de laatste maanden het social media gebruik flink toegenomen. Die trend gaan wij waarschijnlijk op korte termijn ook hier zien. Speel hierop in door een sterk social media plan op te stellen en uit te voeren. Zo blijf je online zichtbaar!

Tip 4: Maak een plan voor ná de Coronacrisis

Deze situatie is natuurlijk niet voor altijd (althans dat hopen we). Zorg er daarom voor dat jij klaar staat met een gedegen plan wanneer het normale leven weer wordt hersteld. Maak een onlinemarketing- en salesplan zodat je de schade van deze weken/maanden zo snel mogelijk kunt inhalen.

Tip 5: Creëer content

Vaak schiet het maken van content erbij in. Denk hierbij aan het schrijven van blogs en het posten van content op Instagram of LinkedIn. Nu het wat rustiger is, is dit een goed moment om vooruit te gaan werken met jouw content. Maak een contentkalender en schijf een aantal blogs voor de komende periode. Zorg er dan ook voor dat de content aansluit bij het plan voor na deze onrustige periode en plan de content nu alvast in via desbetreffende tools. Op die manier heb je er straks minder werk aan maar pluk je wel de vruchten ervan.

Tip 6: Doe wat extra’s voor jouw klanten

Het is tijdens deze crisis voor niemand makkelijk; niet voor jou, maar ook niet voor jouw klanten. Om jouw klanten een hart onder de riem te steken is het daarom een idee om iets extra’s voor ze te doen. Lever bijvoorbeeld een chocoladereep bij elke verzending met een unieke wikkel met een warme boodschap. Of trakteer mensen op een leuke korting. Dit soort vriendelijke gebaren zullen jouw klanten onthouden, ook ná de coronacrisis.

Hulp nodig?

Zo zie je maar weer dat er nog genoeg te doen valt! Net als jij gaan wij ook door tijdens de coronacrisis. Daarom kun je bij ons terecht met vragen over jouw marketingstrategie. Maar je kan ons ook bereiken voor andere vragen omtrent jouw algehele marketing. We helpen je graag verder!

Gerelateerde blogs