DE WAARESTRATEGIEËN VAN TREACY & WIERSEMA

De waardestrategieën van Treacy & Wiersema

Of je nu een bestaand bedrijf hebt of een bedrijf wilt beginnen, een goed marketingplan is de basis. Maar vaak lijkt een marketingplan erg ingewikkeld en worden er zoveel modellen en theorieën gebruikt dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Gelukkig hoeft het niet verwarrend te zijn. Niet alle marketingmodellen hoeven gebruikt te worden, maar graag lichten we er wel een uit: de waardestrategieën van Treacy & Wiersema.

De strategieën in het kort

De waardestrategieën van Treacy & Wiersema stellen dat elk merk of bedrijf moet uitblinken in tenminste één van de volgende strategieën: Product leadership, Customer intimacy of Operational excellence.

Product leadership houdt in dat een bedrijf of merk de focus legt op innovatie en het volgen van trends. De doelgroep van deze bedrijven en merken zijn vaak relatief jong en zijn bereid meer geld te betalen voor een product of dienst dat innovatief is en hun behoeftes vervult. Een voorbeeldmerk hierbij is Apple.

Customer intimacy is een strategie die focust op de relatie met de klant. Een bedrijf of merk met deze strategie let nauw op de wensen van de klant en streeft ernaar om een langdurende relatie op te bouwen met de klant. Ook focussen zij op goede klantenservice. Cool Blue is een bedrijf dat veelal deze strategie aanhoudt.

Tot slot is er nog Operational excellence. Deze strategie focust op producten en diensten tegen lage prijzen en van redelijke kwaliteit. Hierbij moet het productieproces efficiënt en foutloos zijn. Ook worden deze producten of diensten geleverd met de minste tijd en het meeste gemak. Veel grote internationale bedrijven gebruiken deze strategie. Een Nederlands voorbeeld van zo’n bedrijf is Hema.

Waarom een strategie kiezen?

Als je een bedrijf of merk hebt wil je natuurlijk op alle drie de bovengenoemde fronten uitblinken. Echter is het beter om het goed te doen op twee onderdelen en het uitstekend te doen op één. Welke dat is, dat ligt aan wat je wil bereiken. Waar wil je dat jouw bedrijf bekend om staat? Een lage prijs en snelle verzending, innovatieve producten en diensten of uitstekende klantenservice en hechte klantrelaties? Hier moet je goed over nadenken voordat je een strategie kiest.

Maar let wel op...

In het verleden zijn er een aantal bedrijven gesneuveld omdat ze te vaak van strategie wisselden. Als je van een goede klantenservice switcht naar lage prijzen en snelle productie en verzending dan weet de klant niet meer wat hij aan jouw bedrijf heeft. Om ervoor te zorgen dat de klant weet wat hij van jouw bedrijf kan verwachten, moet je eerst zelf een duidelijk beeld hebben van wat je de klant wilt bieden.

Ga je starten met een bedrijf? Of wil je het roer compleet omgooien? Denk dan allereerst goed na over je strategie. Een goede strategie kan namelijk het verschil maken tussen faillissement en marktleider worden! Heb je al een bedrijf? Dan is het zeker niet verkeerd om eens in de zoveel tijd eens stil te staan en te evalueren hoe het zit met jouw strategie en deze waar nodig (langzaam) bij te stellen.

Gerelateerde blogs