DRUKWERK vs DIGITAAL

Drukwerk vs. Digitaal

We hebben het al  vaker gezegd en zeggen het toch nog maar een keer: we zitten in een digitale revolutie. Alles gebeurt tegenwoordig online en als ondernemer of marketeer moet je jouw gezicht dan ook online laten zien, bijvoorbeeld door online advertenties, social media en webcare. Maar is alles digitaal doen ook beter? Wij zetten in deze blog online marketing tools tegenover soortgelijke drukwerk tools zodat je zelf een oordeel kan vellen.

Adverteren

Je kan natuurlijk adverteren door middel van drukwerk, maar tegenwoordig is online adverteren een stuk eenvoudiger. Met online adverteren op bijvoorbeeld Facebook of Google heb je de mogelijkheid om tegen een vooraf ingesteld budget precies de juiste mensen te bereiken in de gewenste omgeving. Het is vaak vrij makkelijk in te stellen en kost dus niet zoveel tijd.

Dus waarom zou je dan nog met drukwerk adverteren? Nou, omdat dit ook zeker zijn voordelen heeft. Met drukwerk zoals flyers en banners kan je ook specifieke doelgroepen bereiken en soms ook nog mensen daarbuiten. Denk bijvoorbeeld aan een roll-up banner voor een bepaald product. Iedereen die daar langs loopt ziet de banner, dus ook degene die niet direct de doelgroep van de advertentie waren. Dit kan je zomaar eens meer nieuwe klanten opleveren. Daarnaast is drukwerk ook heel erg geschikt voor lokale bedrijven, evenementen of specifieke situaties. Denk bijvoorbeeld aan een groot dorpsfeest of een spandoek bij een voetbalwedstrijd. Met drukwerk kan je, net als bij online adverteren, zowel breed als specifiek adverteren.

Klantcommunicatie

Via de digitale weg is het nu erg eenvoudig om contact met klanten te hebben. Niet alleen via e-mail maar ook via verschillende social media platformen. Heb je een speciale kortingsactie? Dan post je hier over op social media of via een nieuwsbrief. Het voordeel van communicatie via online platformen versus  drukwerk is dat je met social media je snel dingen kan plaatsen waardoor je actueel blijft. Hierdoor kan je leuk inspelen op actuele trends. Een ander voordeel van online communicatie is dat je eenvoudig, gratis en voor niks, updates kan plaatsen. Denk hierbij aan updates over jouw bedrijf en jouw werk.

Dan is de vraag dus weer: waarom zou je drukwerk gebruiken? Ook bij klantcommunicatie heeft drukwerk zeker zijn voordelen. Zo is het veel persoonlijker om een klant een kortingskaart via de post te sturen. Je zou er dan zelfs nog een persoonlijke boodschap aan toe kunnen voegen. Ook kan je met drukwerk jouw klantenkring op de hoogte houden van het nieuws in en om jouw bedrijf. Met drukwerk kan je dus vooral erg goed personaliseren. Daarnaast weet je bij drukwerk vrijwel zeker dat het ontvangen wordt, tegenover nieuwsbrieven en social media waar misschien niet elke klant jouw bericht of e-mail ziet. Post is dan ook leuk om te krijgen. Helemaal als je bijvoorbeeld gebruik maakt van een blanco envelop met alleen de naam van de ontvanger, waardoor je nieuwsgierigheid wekt en de ontvanger er toe aanzet de brief te openen. Ook kan je met post goed inhaken op speciale gelegenheden zoals kerst en Valentijnsdag.

Zo zie je maar weer dat beide methodes hun voor en nadelen hebben. Wil jij nou ook drukwerk voor jouw bedrijf? Of wil je graag online middelen inzetten? Neem dan contact met ons op, wij helpen je graag!

Gerelateerde blogs