IS JOUW ONDERNEMING KLAAR VOOR DE FEESTDAGEN?

Is jouw onderneming klaar voor de feestdagen?

De laatste drie maanden van het jaar zijn vaak het drukst voor de meeste ondernemingen, met name de retail. Met zoveel verschillende feestdagen is er altijd wel een campagne of actie uit te voeren. Maar soms creëert dat ook onrust, want aan welke feestdagen doe je mee? En wat kun je tijdens deze dagen doen? Wij zetten alles voor je op een rij.



31 oktober – Halloween

Halloween is een Amerikaanse feestdag die ook steeds populairder wordt in Nederland, vooral onder de jongeren en jongvolwassenen. Dit uit zich dan vaak in de feestonderdeel van Halloween en niet de bekende “tick-or-treat” avond. Omdat Halloween vrij specifiek is, is het ook voor veel ondernemingen niet echt interessant om aan mee te doen. Maar voor bijvoorbeeld de retail sector kan het wel interessant zijn. Denk bijvoorbeeld aan feestwinkels (kostuums), bakkers (Halloween taart, koeken, cupcakes, etc) en detailhandels vergelijkbaar met een Xenos of een Hema. Zij kunnen speciale Halloweenacties opzetten zoals kortingscampagnes. Maar ook voor de non-retail sector kan er effectief op Halloween worden ingespeeld, bijvoorbeeld door de inzet van social media en web. Wat dacht je van een Halloween teamfoto? Of een tijdelijke website aanpassing geheel volgens thema? Op deze manier trek je ook zonder acties meer aandacht naar je toe.

29 november – Black Friday

Nog zo’n event dat is over komen waaien uit Amerika: Black Friday. Inmiddels wordt Black Friday dan ook geassocieerd aan de beste aanbiedingen van het jaar en dus is een goede campagne een must. Vorig jaar hebben wij hier al een blog over geschreven maar we willen hem nog een keer uitlichten, want te weinig winkels maken nog gebruik van dit event. Black Friday is de perfecte gelegenheid om al je overtollige voorraad tegen hoge korting aan te bieden, of om nóg meer te verkopen van jouw bestseller. Wel zijn er een aantal dingen waar je rekening mee moet houden. Deze staan in onze vorige blog over Black Friday.

2 december – Cyber Monday

Cyber Monday is de maandag na Black Friday. Ook op deze dag wordt er veel korting gegeven. Vaak is Cyber Monday bedoelt als een soort tweede kans voor iedereen die niet heeft kunnen slagen tijdens Black Friday, of om overtollige voorraad kwijt te raken. Wel zijn de kortingen op Cyber Monday vaak iets lager dan op Black Friday. Gebruik hierbij de heisa van Black Friday en buig het om tot een nieuwe conversie. Neem ook op de zaterdag en zondag na Black Friday de tijd om te beslissen op welke artikelen je tijdens Cyber Monday korting wilt gaan geven. Natuurlijk moet je Cyber Monday ook ver van tevoren voorbereiden, maar de resultaten van Black Friday moet je hier wel in meenemen.

5 december – Sinterklaas

Deze feestdag heeft natuurlijk geen uitleg nodig. Wat misschien wel uitleg nodig heeft is dat je op tijd voorbereidingen moet treffen voor Sinterklaas. Vaak koopt men ruim van tevoren de Sinterklaascadeaus en dan wil je natuurlijk dat ze dit bij jou doen. Maar ook voor non-retail ondernemingen kan Sinterklaas een moment zijn om een leuke actie op te zetten. Zo kunnen hier kortingscampagnes aan verbonden worden of kun je jouw klanten verrassen met een uniek Sinterklaascadeau. Tijdens de feestdagen hoeft het namelijk niet alleen maar te draaien om het behalen van zoveel mogelijk winst, maar is het ook het perfecte moment om klantrelaties te versterken. En de volgende twee feestdagen zijn hier ook erg geschikt voor.

25 & 26 december – Kerst

Nog zo’n feestdag zonder uitleg, straks hoeven we niks meer te schrijven! Over schrijven gesproken, onze blog van vorig jaar hadden wij het over het versturen van kerstkaarten naar jouw klanten. Voor de retail sector is kerst, en dan met name de weken voor kerst, een belangrijk moment om nog even te knallen met de omzet. Maar voor ondernemingen die hier minder mee te maken hebben is kerst ook een belangrijk moment. Zo zijn er voor diensten en services ook kerstacties op te zetten. Wat dacht je van korting op autoverhuur (men gaat immers op vakantie rond deze dagen) of korting op de schoonmaak van de schoorsteen (open haarden worden vaak rond deze tijd aangestoken)? Naast de acties is kerst, net als Sinterklaas, een goed moment voor klantrelaties. Dit kan dus door middel van kerstkaarten sturen naar jouw relaties, maar ook middels een leuk kerstdiner met jouw klanten en personeel. Of wat dacht je van gepersonaliseerde kerstcadeaus? Kerst is het ideale moment om jouw waardering voor de klant te tonen.

1 januari – Nieuwjaarsdag

En dan zijn we bij het begin van het nieuwe jaar en tevens het einde van deze blog. Want het nieuwe jaar is het moment voor goede voornemens; niet alleen voor jezelf maar ook voor jouw bedrijf. Ook daarover schreven wij vorig jaar een blog. Wat ga jij doen in 2020? Welke campagnes zet je op? Met welke klanten wil je een betere relatie opbouwen? Het is misschien nog maar oktober, maar het is zeker niet te vroeg om hier over na te denken. Verzamel de data die je krijgt tijdens al deze feestdagen en gebruik dit om een plan op te stellen voor het nieuwe jaar.

Ben je er klaar voor? Wij helpen je natuurlijk graag. Neem contact met ons op!

Gerelateerde blogs