Verband tussen SEO en SEA

Werken SEO en SEA samen of juist niet?

Vrienden of vijanden? Dat is de vraag omtrent SEO en SEA. Want ze mogen dan wel verschillen van elkaar, maar ze vissen wel in dezelfde vijver. Dus wat is het samenwerkingsverband tussen de twee? Vullen ze elkaar aan of zitten ze elkaar alleen maar in de weg? We vertellen je er graag meer over! In dit blog behandelen we het volgende:

  1. SEO, SEA of een combinatie?
  2. Wat is je doel?
  3. SEO als basis
  4. Conclusie
  5. Meer weten?

SEO, SEA of een combinatie?

Bij bijna alle zoekopdrachten zie je eerst advertenties (SEA), gevolgd door organische zoekresultaten (SEO). Voor de advertenties wordt betaald, waardoor ze boven de organische resultaten geplaatst worden. Hierdoor lijkt het dus alsof SEA het wint van SEO, want pas door te scrollen kom je bij de organische resultaten (op mobiel al helemaal). En hoewel het inderdaad loont om SEA in te zetten, is het niet verstandig om alles op SEA in te zetten. De reden? Die vertellen we je graag! 

SEO en SEA

 

Wat is je doel?

Afhankelijk van je doelen kun je het beste SEO en/of SEA inzetten. Wil je een tijdelijke actie onder de aandacht brengen? Gebruik SEA. Doordat je positie voor een groot deel afhankelijk is van het bod dat je bereid bent om te betalen, kun je een goede positie bemachtigen. Bij SEO is het zo dat er een tijd over heen gaat voordat je hoog in de zoekresultaten staat. Op het moment dat je goed rankt, is je actie wellicht al weer afgelopen. Daarnaast kun je bij SEA zelf bepalen bij welke zoekwoorden je wel en niet getoond wilt worden, zodat je je actie heel gericht onder de aandacht kan brengen. 

SEO als basis

Dat betekent niet dat SEO niet belangrijk is, integendeel zelfs! Een goede SEO strategie moet de basis zijn van je online marketing strategie. Voor een goede online vindbaarheid is het belangrijk dat je SEO en SEA laat samenwerken. Met SEO creëer je een stevige basis. SEA kan je aanvullend inzetten om vindbaar te zijn op woorden waar je met SEO (minder) goed op rankt en om tijdelijke acties aan te prijzen. 

Bij SEA ben je afhankelijk van het budget dat je beschikbaar hebt en het bod dat je bereid bent om te betalen. Want als je overboden wordt en je advertentie niet wordt weergegeven op de eerste pagina dan ben je niet meer zichtbaar. Bij SEA ben je van veel meer factoren afhankelijk voor je zichtbaarheid. Als je een goede SEO strategie hebt neergezet en je bent goed vindbaar op de voor jouw belangrijke woorden, heb je een goede basis. Als je eenmaal een goede positie hebt moet je natuurlijk wel je website blijven optimaliseren om deze positie te behouden, je concurrenten zitten immers ook niet stil. Maar je positie is in het algemeen stabieler dan bij je SEA campagne.

Conclusie

Wil je op korte termijn zichtbaar zijn? Of wil je bovenaan de zoekresultaten staan met termen waarbij het lastig is om organisch een goede positie te bemachtigen? Kies dan voor SEA. Wil je op de lange termijn profiteren van een goede vindbaarheid in zoekmachines? Optimaliseer je website op het gebied van SEO. En het is natuurlijk niet of het één of het ander. SEO en SEA versterken elkaar juist! 

Meer weten?

De focus ligt dus op het creëren van een goede basis met SEO, om vervolgens een sterke SEA campagne neer te zetten Beide aspecten verdienen de aandacht, maar dan wel in de juiste volgorde. Wil je meer weten over SEO, SEA of de combinatie tussen de twee? Of heb je hulp nodig? Wij helpen je graag! Neem vrijblijvend contact met ons op. 

Gerelateerde blogs